اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۱۶:۲۹
اذان ظهر ۱۲:۰۱:۴۷
اذان مغرب ۱۹:۲۵:۲۰
طلوع آفتاب ۰۴:۵۶:۵۰
غروب آفتاب ۱۹:۰۵:۰۶
نیمه شب ۲۳:۱۱:۱۸
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۶/۰۳/۱۳ - ۰۹:۴۱

رای حلال و حرام و شورای نگهبان

مبدع و خالق کلیدواژه «رأی حلال و حرام» آقای حسن روحانی بود که اولین بار این تعبیر را در هنگام سخنرانی در جمع مردم خوزستان بکار برد. وی خطاب به مخالفین خود گفت: «اما چرا سیاه‌نمایی می‌کنید؟ چرا مردم ایران را دسته‌بندی می‌کنید؟ به خاطر رای؟! رای حرام می‌خواهید بگیرید؟! این‌قدر علیه عظمت مردم ایران حرف نزنید.»

رای حلال و حرام و شورای نگهبان

به گزارش سراج24، هر انتخاباتی ویژگی‌های منحصر بفردی دارد که به نحوی آن را از دیگر انتخابات مشابه خود ممتاز می‌سازد. از جمله ویژگی‌های رقابت های انتخابات اردیبهشت ماه 1396 خلق کلید واژه‌هایی بود که پیش از این کمتر مورد استفاده قرار گرفته بود. در این میان جنجالی‌ترین کلید واژه، رای "حلال و رای حرام" بود که بکارگیری آن حتی پس از انتخابات نیز ادامه داشته و موجب خلق مناقشات سیاسی در این روزها شده است. 
مبدع و خالق این کلیدواژه آقای حسن روحانی بود که اولین بار این تعبیر را در هنگام سخنرانی در جمع مردم خوزستان بکار برد. وی خطاب به مخالفین خود گفت: «اما چرا سیاه‌نمایی می‌کنید؟ چرا مردم ایران را دسته‌بندی می‌کنید؟ به خاطر رای؟! رای حرام می‌خواهید بگیرید؟! این‌قدر علیه عظمت مردم ایران حرف نزنید.» (26/2/96) وی رسما رقبای خود را متهم کرد که برای کسب رای، از طرق نامشروع و با دروغ و فریب بهره می‌گیرند.
اما اوج رسانه ای شدن این تعبیر آنجایی بود که پس از برگزاری انتخابات، گزارش‌های متعددی از وجود تخلفات گسترده در انتخابات خبرداد که این بار برگزارکنندگان انتخابات خود متهم ردیف اول آن بودند. در این شرایط که نگرانی‌ها از میزان و گستردگی تخلفات و اثرگذاری آن بر نتبجه انتخابات بالا گرفته بود، آیت‌الله موحدی کرمانی دبیر جامعه روحانیت مبارز تهران در حالی که در گردهمایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی سخن می‌گفت اعلام کرد که: «آقای رئیسی سرمایه قوی و سرمایه مردمی انقلابی خوبی دارد و آقای رئیسی 16 میلیون رأی حلال داشت» تعبیر "رای حلال" که بیشتر در حمایت از آراء آقای رییسی و با این معنا به کار برده شد که در مورد رای 16 میلیونی آقای رئیسی شائبه‌ای وجود ندارد، بلافاصله با جوسازی رسانه‌ای متخلفین در انتخابات همراه شد و هجمه‌ها برای تخریب حامیان رئیسی کلید خورد. رسانه ها و ژورنالیست‌های جریان اصلاحات به میدان آمدند تا از طریق مطبوعات و سایت ها و شبکههای اجتماعی رقیب را مورد هجمه سنگین قرار دهند و متهم به جوسازی و دروغ پردازی و تولید ادبیات ناصواب نمایند.
در این میان برخی افراد کمتر سیاسی نیز به کار گرفته شدند و تلاش کردند تا با موضع گیری نسبت به ادبیات به کار گرفته شده، آن را اقدام قبیحی برشمارند که تنها از اردوگاه اقتدارگرایان بیرون می‌آید! به عنوان نمونه حجت الاسلام سید مهدی طباطبایی که مدتهاست به جریان اصلاح طلب نزدیک شده و از حامیان دولت اعتدال به حساب می‌آید، اظهار داشت: «اگر ما بگوییم فلان رأی حلال هست یا نیست، با این حساب فقط کسانی در سمت نظام هستند که با شما هم نظر بوده اند. آیا آنهایی که خلاف نظر شما رأی دادند، برای نظام نبود؟! ایجاد اینگونه فضاها به معنای بیرون کردن عده از مردم به بیرون صحنه و اختلاف افکنی است. تقاضا دارم کمی به انقلاب و اسلام رحم کنید و فضای حق و باطل ایجاد نکنید. تهمت زدن، افترا بستن، مردم را به جان هم انداختن درست نیست.»
این در حالی بود که همانطور که اشاره گردید، اولین بار کلید واژه "رای حرام" توسط روحانی و برای تخریب رقیب بکار برده شد ولیکن گوینده هیچگاه مورد طعن و هجمه قرار نگرفت! در مقابل آقای موحدی تنها از لفظ "رای حلال" استفاده کرده بود! که با این حجم از تهاجم روبرو گردید.
پس از شدت گرفتن هجمه‌ها آقای موحدی‌کرمانی با صدور بیانیه ای به شرح منظورش از بکارگیری این تعبیر پرداخت و درباره حرام بودن آراء گفت: «اگر در سبد رأی یک کاندیدا آراء واقعی او ریخته شود، این آراء پاک و حلال است و اگر آراء دیگری به اشتباه یا عمد در سبدش ریخته شود این آراء پلید و حرام است.تخلف در انتخابات یک امر طبیعی است و مرجع تشخیص، طبق قانون شورای محترم نگهبان است.»
به واقع ایشان به تخلفاتی توجه داشتند که بنظر می‌رسد بصورت گستردهای دامنگیر این دوره از انتخابات گردیده و با اعتراض ستاد آقای رئیسی پیگیری شده بود. تخلفاتی که هرچند به ابطال نتیجه نهایی انتخابات نخواهد انجامید، اما از آنقدر گستردگی برخوردار بود که در کلام دبیر شورای نگهبان نیز آشکار گردید. بیانیه شورای نگهبان را می‌توان پایانی بر این مناقشات دانست که در آن ضمن تایید نتیجه انتخابات بر وجود تخلفات جدی موجود در آن نیز مهر صحت زد! در بخشی از این بیانیه آمده است:
«گزارش‌های واصله در روز رأی‌گیری و روزهای بعد از آن حاکی از بروز تخلفات انتخاباتی در روند برگزاری انتخابات بود که با هدایت ناظرین مستقر در شعب حتی‌المقدور تلاش شد نسبت به رفع اشکالات و جلوگیری از استمرار تخلفات اقدام سریع و به موقع به عمل آید و در جهت اجرای این وظیفه قانونی متخلفین به قوه قضائیه معرفی شدند. با این حال در فرصت قانونی باقی مانده کارشناسان شورای نگهبان با پالایش و دسته‌بندی گزارش‌های دریافتی از تخلفات تلاش نمودند تا تصویری واقعی از روند برگزاری انتخابات و تخلفات مرتبط با آن را به اعضا محترم شورای نگهبان ارائه دهند.
محورهای مهم مورد شکایت و ادعای نامزدها به شرح زیر تعیین گردید:
1. کمبود تعرفه
2. تاخیر در شروع رأی‌گیری
3. اخلال در روند رای‌گیری به دلیل توقف یا کندی دستگاه احراز هویت
4. عدم صدور کارت نماینده نامزدها
5. عدم رعایت بی‌طرفی در آگهی نمودن اسامی نامزدها
6. تعطیلی زود هنگام شعب
7. تبلیغ به نفع نامزدها
8. استفاده از امکانات دولتی
9. جانبداری و دخالت برخی مقامات در امر انتخابات
10. تطمیع، تهدید، خرید و فروش آراء  
11. مخدوش بودن تعرفه‌ها در برخی صندوقها ( بدون مهر بودن تعرفه‌ها، عدم درج مشخصات رای دهنده و یا فقدان اثر انگشت و...
12. ممانعت از حضور نماینده نامزدها در شعب 
و.....
شورای نگهبان بعد از بررسی این گزارش‌ها و شکایات به این نتیجه رسید که در برخی موارد وقوع تخلفات یا جرایم در برخی موارد از بندهای مورد شکایت محرز می‌باشد و وقوع تخلفاتی به اثبات رسیده است و لذا علاوه بر اقدامات و پیگیری‌های قضائی قبلی، در موارد اخیر نیز به منظور برخورد با متخلفین مراتب جهت رسیدگی قضائی به قوه قضائیه ارسال خواهد شد.
اکنون و پس از بررسی موارد فوق در جلسات شورای نگهبان و توجه به شکایات مطروحه این شورا در مجموع صحت انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را اعلام می‌نماید. امیدواریم که رسیدگی قاطع، دقیق، سریع و عادلانه به تخلفات ارسالی به قوه قضاییه به گونه‌ای باشد که در آینده شاهد چنین رفتارهایی در نمایش اقتدار مردم عزیز و شریف ایران اسلامی نباشیم.»
رسیدگی به تخلفات انتخاباتی امروز به یکی از مطالبات قاطبه ملت ایران بدل گردیده که انتظار می‌رود متولیان امر اعم از وزارت کشور، شورای نگهبان و دستگاه قضایی بطور جد پیگیر آن باشند که بدون شک این قاطعیت در برخورد با متخلفین و خائنین به امانت ملت می‌تواند انتخابات در کشور را برای سال های پیش رو بیمه نماید.
سخن پایانی آنکه بکارگیری برخی تعابیر در فضای انتخابات، بدون شک باید با تامل و توجه به همه ابعاد آن صورت گیرد. چرا که استفاده از آن نه تنها موجب بصیرت‌افزایی و کشف حقیقت نخواهد شد، بلکه موجب تشویش اذهان عمومی شده و تبعات آن بیش از برکات آن خواهد بود. بدون شک تعبیر "رای حلال و حرام"، تعبیر شایسته‌ای برای بکارگیری در فضای انتخابات جمهوری اسلامی نیست و اصالت و اعتبار انتخابات را در عالی‌ترین نظام مردمسالار دنیای امروز خدشه دار خواهد کرد و باید استعمال آن برای همیشه کنار گذاشته شود.

منبع: پایگاه بصیرت

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۷
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••